Forskarna säger ..., ett exempel

För ett par veckor sedan skrev jag ett inlägg om pressens benägenhet att presentera forskningsresultat som sanningar innan de blivit granskade. I går kom ett konkret exempel som ett brev på posten:"TEATER SKYDDAR MOT CANCER". En forskargrupp under ledning av professor emeritus Lars Olov Bygren har kommit fram till att teaterbesök minskar risken för att dö i cancer enligt tidningsartiklarna. Jag tvivlar inte på att sociala faktorer kan ha en inverkan på cancerbenägenheten, men att just teater skulle vara speciellt nyttigt verkar märkligt och gör mig nyfiken.

En sökning på nätet visar att man redovisade en pilotundersökning i samma linje redan 2003 i samarbete med SKTF. Redan denna första lilla undersökning föranledde SKTF:s tidning att utbrista: "Vi blir friskare av kultur. Det är vetenskapligt bevisat i ett unikt projekt som SKTF medverkar i." Och politiska slutsatser hade man redan färdiga: "? Nu när vi vet att vi bevisligen blir friskare även av kultur tycker jag att utbudet av aktiviteter som godkänns ska breddas. Vi når för få medarbetare när det enbart handlar om motion. Problemet är skattetekniskt, arbetsgivaren får dra av för motion men inte för kultur. Om inte det ändras blir kultur en förmån för arbetstagarna som de får betala skatt för."

Naturligtvis är den nya mer omfattande undersökningen "ännu inte publicerad" och därmed är den enligt mitt sätt att se inte mogen för sensationsartiklar. Diskussionen och den kritiska granskningen saknas ännu, och denna del i den vetenskapliga processen är lika viktig som själva undersökningen. Jag hoppas och tror att en sådan kommer att ske genom publikationsprocessen. Tills dess har jag själv en del kritiska reflektioner att komma med:

Speciellt:
I just den här undersökningen har "forskarna räknat bort andra faktorer" som rökvanor, motionsvanor, andra sjukdomar, utbildning, inkomst, socialgrupp och socialt nätverk. För att kunna "räkna bort" måste man rimligen ha ett mått på faktorerna, men hur mäter man socialt nätverk? Eller utbildning? Formella examina kan man förvisso mäta, men generell utbildning?

Vilka faktorer har man inte räknat bort? Idrottsintresse, religion, glykemiskt index i födan, ...?

Allmänt i statistiska hypotestester:

Man kan studera för många effekter: Om tillräckligt många effekter kollas, så kommer av rent slumpmässiga skäl alltid några att visa sig signifikanta. Det är nämligen så, att i ett statistiskt hypotestest bestämmer man sig för en s.k. signifikansnivå, t.ex. 5%. Om resultatet av undersökningen visar att det är mindre än 5% sannolikhet för att utfallet beror på slumpen, så betraktas effekten som signifikant eller statistiskt säkerställd. Om man testar 100 faktiskt overksamma effekter så kommer alltså cirka fem av dem visa sig vara signifikanta av rent slumpmässiga skäl. Letar man tillräckligt länge hittar man alltid något!

Man kan studera för få effekter. Det finns oändligt många hypotetiska såväl fysiska som psyko-sociala förklaringar till hälsotillstånd. Varför skulle just de som är utvalda och mätbara och vara de rätta?

Man kan studera fel effekter. Varje effekt som observeras kan mycket väl bero på någon annan effekt som inte undersökts. Kanske är det de som har sängen ovanför ett curry-kryss (en New age-föreställning) som får cancer och att dessa personer är mindre benägna att gå på teater. Kanske är det Gud som håller en skyddande hand över dem som tror på honom (en Old age-föreställning), och att just dessa troende har en större benägenhet att gå på teater? Kanske är cancerbenägenheten ett uttryck för ett allmänt missnöje med tillvaron, ett missnöje som också dömer ut teatern.

Det finns alltså en hel del att tänka på när det gäller att dra slutsatser av sådana här undersökningar och det gör det än viktigare att undersökningen granskas i den vetenskapliga processen. Tills dess har man all anledning till att vara skeptisk.
Andra bloggar om: , , ,

 


Kommentarer
Postat av: Niklas

Kul idé att just teater skulle bota cancer. Det är ju jättebra om det får genomslag eftersom placebo effekten är såpass stor. På så sätt skulle massor av människor att bli botade!

Dock har man ju hört att "ett skratt förlänger livet", det tror jag mera på oavsett eventuella vetenskapliga belägg eller mot belägg.

2007-05-14 @ 20:24:37
Postat av: Thomas Svensson

Jag håller med dig NIlas och man undrar om forskarna hade med denna viktiga medicin i sitt frågeformulär:

Hur ofta skrattar du? 1) på jobbet 2) i hemmet 3) framför TV:n, 4) för dig själv......

Postat av: vänstra stranden

Du borde publicera en rewrite av posten på BT:s debattsida! /VS

2007-05-21 @ 19:03:08
URL: http://www.vanstrastranden.wordpress.com
Postat av: Thomas Svensson

Ja, väntra strand, det skulle jag kanske göra. Men, det känns lite sent nu, så jag väntar nog till nästa exempel, de brukar ju dyka upp då och då.

2007-05-22 @ 07:23:52
URL: http://tgs.blogg.se
Postat av: Håkan T

Man saknar ett klargörande av om komedier, tragedier, revyer eller allmänt tråkig teater innebär skillnader i cancerfrekvens. Annars är det nog rätt vanligt i sådan forskning/journalistik att om B beror på A och C beror på A är slutsatsen att C måste bero på B...

2007-05-24 @ 22:46:08
Postat av: Lunken

Jag tror att det är motionen på vägen till teatern, samt de antioxidanter i rödvinet i teaterfoajen som är boven för denna grupps friskhet. Jmf hockeysupportern som tar sig in i en kall hall, står och skriker i 60 minuter med en (flera) kalorifylld öl i näven....
Fasen det skulle va gott med en öl.. ;-)

2007-09-07 @ 21:23:50
URL: http://lunken.wordpress.com/
Postat av: Thomas Svensson

Ja, Lunken, vi skulle kanske genomföra en vetenskaplig undersökning för att testa den hypotesen. Personligen hoppas jag att jag i det slumpmässiga urvalet hamnar i den grupp som promenerar till teatern och dricker rödvin i foajén.

2007-09-08 @ 08:55:04
URL: http://tgs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback