En genuin middag

De senaste dagarna var jag på tjänsteresa i Kaiserslautern och i tordags kväll skulle Pär och jag gå ut för att äta middag. Vi brukar söka efter genuina matställen vid sådan här utlandsresor och hittade denna kväll en Bierstube som såg riktigt bra ut i det avseendet. Utanför stod en skylt med den handskrivna texten Slaktfest och lokalen var fylld med folk från pensionärer till barn i tio-årsåldern. En bastant madam bakom bardisken vid entrén försäkrade att det nog gick att ordna plats åt två och en bit in  i lokalen tog vi det enda återstående bordet i besittning. Bakom min rygg hade vi ett välfyllt bord med tio högljudda gäster, varav den äldste hade en fruktansvärd stämma när han hojtade någon ramsa inför halsandet av varje snaps.

Det kändes onekligen genuint


Eter en stund kom kyparen, en man i sextioårsåldern iklädd vit slaktarrock, med en meny. Våra kunskaper tyska är inte de bästa och kyparens engelska av ungefär samma kvalitet, så när jag frågade vad hackepelle var för något fick jag bara svaret: meat of pork and bread. Det lät ju ofarligt och tycktes i varje fall inte innehålla någon korv så det fick bli min beställning.

  
 Kyparen hade inte upplyst om att det var fläskfärs, vackert formad som en ring med en rå äggula i mitten. Nåväl, efter en kort eftertanke om eventuella trikiner kom jag fram till att vi ändå tycktes vara i civiliserat sällskap och att man därmed kunde lita på att köttet är ofarligt att äta. Det var faktiskt också ganska gott, då det var välkryddat. Men de sista tuggorna var ändå lite kväljande då brödet ölen och den råa löken var slut. 

Pär beställde kvällens specialtallrik som innehöll flera olika produkter i bruna, gula och gråa nyanser. Bratwurst, blodkorv, fläskkorv och fläskkött, allt välkokt, samt surkål och potatismos. Han tycktes äta med god aptit i början, men lämnade ändå en hel del svartbrungrå massa kvar på tallriken.

Efter denna inledning på måltiden valde vi att följa grannbordets initiativ och beställa glass och snaps för få tillbaka de friska livsandarna. 


Ölet är gott i Tyskland.


Kommentarer
Postat av: Johan H

Att läsa din blogg är underhållande, Thomas :)

Postat av: Thomas

Tack Johan, det var roligt att höra, jag antar att denna middagsbeskrivning var särskilt kul för dig och att den stärker dig i ditt vegetarianska leverne.

2006-11-13 @ 18:21:10
Postat av: Johan H

ja inte blev jag hungrig av att läsa det :) fast öl lätt ju gott.

2006-11-14 @ 03:01:11
URL: http://johan-hellstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback