När får vi se en sexfilig R40?

Borås Tidning berättade i onsdags om ett för staden "glädjande" nybygge på industriområdet Viared. En "storskalig logistikbyggnad" skall uppföras och verksamheten där skall skapa ett hundratal nya jobb. Riktiga jobb, kan man tänka.

På internationella konferenser, i riksdagsdebatter och i stolta tal till allmänheten bekänner sig numera alla politiker till klimaträddning och sätter upp klimatmål. Men är inte det aktuella nybygget ett utmärkt tillfälle att reflektera över vad klimatmålen rimligen måste innebära. Den nuvarande miljöbelastningen är faktiskt redan för hög, den är så hög att man talar om kraftfulla minskningar av koldioxidutsläppen. Är det då rimligt att satsa på nya lastbilsterminaler? Att ytterligare öka långtradartätheten på våra vägar? För det är väl precis det som logistikanläggningen representerar?

En ny och större lastbilsterminal på Viared kommer förstås att innebära ännu mer tung trafik på stadsmotorvägen genom Borås. Det är illa för oss som bor här. Men det allvarliga är ändå den tanklösa glädjen över ny tillväxt. Är det inte en fortsatt vanmaktens optimism som helst slår ifrån sig varje tanke som räcker bortom nästa ekonomiska budget. Räknar man med att framtidens långtradare kommer att gå på biobränsle och att någon ny Jesus trollar fram järn och annat lastbilsmaterial ur luft och vatten?

- Alla eventuella problem sköts av teknisk vetenskap och internationella politiska konferenser, själva har vi en budget att få ihop.

I dagens BT hakar Jan Öjmertz på glädjeyran på ledarplats och säger bland annat:

"För att Borås skall hålla sig framme i den framtida konkurrensen om liknande etableringar behöver vägnätet även fortsättningsvis förbättras på viktiga punkter: R40 förbi Ulricehamn och R27:s anslutning till R40. Opinionsarbetet får inte förtröttas."

Vad har herr Öjmertz uppfattat av klimatdebatten?

Borås kommun borde kanske lägga ett miljöperspektiv på upplåtelsen av kommunens mark och inte medverka till ökade landsvägstransporter. Borås kommun borde kanske se över hela transportproblematiken i kommunen, projektera godsterminaler i anslutning till en utbyggd järnväg och satsa på minskade transporter. Det vore en logistisk verksamhet värd namnet.



Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback