Julklappar för miljön

Volvo bussar i Borås visade sin stora tacksamhet för årets arbete genom att ge varje anställd en MP4-spelare i julklapp. Oj, vad generöst! Min fru, som jobbar på Volvo, har redan en IPod och skänkte därför vidare MP4-spelaren till mig. Jag känner väl inget större behov av en sådan, men kanske kunde man lyssna till någon talbok på resande fot någon gång. Efter tre dagar har jag fortfarande inte haft lust nog att studera instruktionsboken. Jag är helt enkelt blasé.

Man undrar hur många av de utdelade MP4-spelarna som kommer att användas. De som önskat sig sådana har väl redan skaffat en, det var väl förra årets grej, eller kanske årets dessförinnan? Jag skulle tippa på att bortemot hälften aldrig kommer till användning, medan resten ges till barn som är tillräckligt små för att inte bry sig om vilket märke det är. Denna MP4-spelare har nämligen inget märke!

SP i Borås, där jag själv är anställd, delade ut stora paket i år. Jag bedömer storleken till ca 60X40X20 cm. Jag bet ihop och lät bli att hämta något paket i ett försök att, åtminsone i någon mån, leva upp till mina ideal. Men lite nyfiken var jag ändå på innehållet, var det något helt onödigt här också, eller var det kanske något som man ändå skulle ha köpt? Jag ville förstås inte fråga någon, men trodde väl att det skulle bli vissa diskussioner om innehållet på kafferasterna. Men inte, på de två hela dagar som gått sedan utdelningen har jag inte hört ett ord om presenten.

blasé är personalen: Oj ett paket,...,oj en så´n, det kanske kan vara bra att ha, ..., får inte glömma att ta med den hem, ... åter till jobbet.

Borås kommun delar också ut julklapp till sina anställda. En av mina vänner ville avstå och anhöll om att hans julklapp skulle förvandlas till ett bidrag till välgörande ändamål. Han fick svaret att det förmodligen strider mot kommunallagen att skänka pengar till utlandet, så han skulle vackert och tacksamt ta emot detta bevis på uppskattning.

Borås Energi och Miljö, däremot, lät bli att ge sina anställda någon julklapp i år, och skänkte istället ett visst belopp per anställd till Rädda Barnen (tror jag att det var). Ett föredömligt agerande, men så har ju också detta kommunalt ägda företag en bättre miljö som sitt huvudmål för verksamheten. Vi får hoppas att ingen anmäler det hela som brott mot kommunallagen.

God Jul

121263-19

Kommentarer
Postat av: Mikael Svensson

Borås kommun gav faktiskt miljövänliga julklappar i år! Ett presentkort på teater á 100 kr.

2007-12-23 @ 01:28:09
Postat av: Mikael Svensson

eller så var det bara sociala blocket. har inte full koll.

2007-12-23 @ 01:29:21
Postat av: Thomas Svensson

Bravo, det finns undantag. Och SPs var en traktörpanna med lock och verktyg har jag nu fått reda på genom
Borås Tidning.

Kanske hade vi fått in den i vårt grytskåp, men det hade blivit trångt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback